Veckans Låt: Smells Like Teen Spirit

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig och har faktiskt två invites som jag tävlar ut för tillfället. Läs här för mer information om hur du vinner. Annars har Tonkow invites, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här.

Usch, det finns så många bra låtar... Men eftersom jag skrev jävligt mycket om AltRock förra veckan tänkte jag att jag kunde ta en låt från ett av banden som (enligt engelska Wikipedia) gjorde AltRock populärt, nämligen Nirvana. Nu har jag visserligen lärt mig att Nirvana var grunge, men grunge är tydligen en subgenre till AltRock, återigen enligt Wikipedia, så...

Nirvana hann bara med att släppa tre skivor innan Kurt Cobain gick och tog livet av sig, men de hann med att göra lite bra skit innan dess. Till exempel den här låten.

Smells Like Teen Spirit är en av de nyaste låtarna som faktiskt har rätt att kalla sig klassiker. Låten kom 1991, samma år som en annan pojke föddes (11 till 18 :O). Låten är egentligen inte särskilt djup, Weird Al har till och med gjort en parodi på låten (Smells Like Nirvana) som i princip går ut på att låttexten i princip inte finns. Och visst har han rätt, låten vinner inte på dess vackra budskap eller något. Den vinner helt enkelt på att den är bra, vilket ju inte är helt fel.

Jag vet inte vad det är med låten, men den känns faktiskt så tonårig som titeln utger sig för att vara. Den lilla vettiga text som finns är i princip en hyllning till tonårslivet. Vi är korkade, vill bli underhållna och så vidare. Dessutom låter sången lite upprorisk och så. Kolla förresten in videon också, den är rätt najs, om man inte förstår budskapet bara av att lyssna på låten.

Förresten, är det bara jag som tänker på svett när jag hör titeln?

Hello, hello, hello, hello. Var är min länk? HÄR!


Grattis Nirvana, ni har gjort Veckans Låt!
(Är det bara jag, eller är Kurt sjukt söt?)


Kommentarer
Postat av: 16thBIRD

Det är inte bara du..

2009-11-23 @ 22:16:49
URL: http://closesttothecore.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0