Veckans Låt: Walking On Air

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig men har tyvärr ingen invite. Det har däremot Tonkow, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här. Vill du enbart lyssna på de låtar som var Veckans Låt 2009 finns den listan här.

Nu har Tonkow återvänt återvänt till Veckans Låt-världen (?) och gör det på sedvanligt misslyckat sätt genom att ha med en låt för mycket. Antar att han inte kommer skriva något den här veckan så kommer det vara jämnt inför nästa vecka. Välkommen tillbaka, trots att du är sämst!

Veckans Låt är Walking On Air med Kerli. Ahh, Kerli.

Jag upptäckte Kerli via Chillirec, en svensk tjänst som då (i somras har jag för mig) spelade in alla låtar som spelades på ett antal radiokanaler. Jag valde att spela in från typ 50 samtidigt, så jag fick en jäkla massa låtar, som jag sedan tänkte lyssna genom och rensa bort det dåliga (98%...). Nu har jag fortfarande kvar en stor del av den musiken och Chillirec har blivit mer vettigt så att det bara spelar in de låtar/artister man vill att det ska spela in. Det är i princip ett lagligt sätt att skaffa musik gratis. Däremot är det inte säkert att hela låtarna kommer med och en del radiosnack kommer med och så. Rent generellt funkar det dock hyfsat bra, fast det är oerhört tveksamt om det borde vara lagligt. Hur som helst, resultatet av mina över tusen låtar var att jag hittade den här låten samt Adiam Dymotts Pizza (som jag visserligen hört på radio också, men det var via C-rec jag började lyssna på den). Och så var det en massa skit, typ Soulja Boy och liknande...

Bara för att vara lite annorlunda tänkte jag att jag inte kollar upp henne på engelska Wikipedia, men på Spotify. De har ju nämligen lite info om rätt många av artisterna och Kerli är tydligen en av dem. Kerli kommer tydligen från Estland, där hon föddes 1987 i staden Elva. Jag vet, det låter nästan för bra för att vara sant, men tydligen har de en stad i Estland som heter Elva. Epic eller vad? Tydligen så bor det bara 5000 personer där, men jag är säker på att fler hade bott där om de vetat att Elva är 11 på svenska. Fan, det är rätt bra att göra lite research innan man skriver, nu älskar jag henne ännu mer. Tidigare gillade jag henne bara för musiken och för det faktum att hon inte är särskilt välkänd (ja, jag gillar okända människor :P).

Det senaste Kerli har gjort är att vara med i soundtracket till Alice i Underlandet, som jag för övrigt verkligen vill se. Men det kommer förmodligen inte bli av. :( De låtar hon har gjort till den filmen är långt ifrån det bästa hon gjort, men det kanske kan leda till lite framgång för henne och det unnar jag henne verkligen.

Walking On Air kommer från Kerlis första (och hittills enda) skiva, Love Is Dead. Låten handlar, åtminstone för mig, typ om någon slags sagovärld med en liten häxflicka. Låten har väl inte riktigt något fint budskap eller något, den är mest creepy. Fast på ett bra sätt. Anledningen till att jag gillar den, och många andra låtar också för den delen, är att den är speciell. Det är förmodligen till stor del Kerlis speciella röst som bidrar till det här. Rösten passar utmärkt ihop med den mystiska låten, som åtminstone i mitt huvud ritar upp en massa skumma bilder. Musikvideon är dessutom precis lika skum som man kan förvänta sig, även om Kerlis utseende pajar det hela lite grann. Den där stilen passar för övrigt utmärkt in i Alice i Underlandet, vilket jag antar är anledningen till att hon fått vara med och göra musiken där.

Om någon undrar varför Kerli får Veckans Låt just den här veckan så beror det på att jag "återupptäckt" henne. Miss Li (som jag lyssnat på de senaste veckorna) har nämligen en låt där början är sjukt lik någon Kerli-låt så därför blev jag sugen att lyssna på Kerli igen.

Vill ni höra mer av Kerli så lyssna genom hennes skiva, som består av enbart mer eller mindre bra låtar, ingen låt är direkt dålig. Vill ni få en skum upplevelse så lyssna genom hennes låtar och titta sedan på hennes deltagande i Melodifestivalen 2003. Men till att börja med så kan ni ju lyssna på Veckans Låt, Walking On Air. Den länken har ni här (rimzkillz, yeah!).

Grattis Kerli, du har gjort Veckans Låt!

Kommentarer
Postat av: YetiMoonChild

:) Kerli <3! Walking on Air handlar om att följa sina drömmar, även om ingen tror på en... Det handlar lite om hennes uppväxt, då alla bara kollade konstigt på henne när hon sa att hon ville skriva musik. "She will go and set the world on fire, no one ever thought she could do that" :)

Du skriver bra!

2011-06-19 @ 00:34:44
URL: http://aboutmoonchildren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0