Veckans Låt: Oxford Comma

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig men har tyvärr ingen invite. Det har däremot Tonkow, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här. Vill du enbart lyssna på de låtar som var Veckans Låt 2009 finns den listan här.

Veckans Låt var FUCKING svår att välja. Jag är fortfarande inte säker på att jag valde "rätt" men den här låten får väl duga. Faktum är att jag ändrade låten flera gånger under tiden som jag skrev det här inlägget. Dessa låtar har varit rubrik till det här inlägget:

- Bones (Little Big Town)
- Fireflies (Owl City)
- Dancing With Tears In My Eyes (Ke$ha)
- Big In Japan (Alphaville)
- Forever Young (Alphaville)
- Cool For Cats (Squeeze)
- Oxford Comma (Vampire Weekend)

Till slut blev det den sistnämnda, men det känns som att det lika gärna hade kunnat bli någon av de tre andra. DWTIME blev dissad eftersom jag i så stor utsträckning som möjligt försöker undvika att ha med samma artist flera gånger, de andra för att de inte riktigt höll måttet.

Oxford Comma, eller Harvard Comma, eller serial comma, eller series comma, saknar svensk översättning (såvitt jag vet) men är ett komma som är direkt före en konjunktion, typ "eller" ;) Huruvida man bör använda det eller inte är debatterat och det används oftare i amerikansk engelska än brittisk engelska. Personligen tycker jag att det finns anledning att använda det då det kan uppstå ambiguitet (typ tvetydighet, men lingvistiskt så heter det ambiguitet) om det inte används. Till exempel är "To my parents, Ayn Rand and God." bristfälligt formulerat, men inte "To my parents, Ayn Rand, and God." (snodde exemplet från engelska wikipedia).

De lärde tvistar fortfarande om huruvida man bör eller inte bör använda Oxford Comma, men Vampire Weekend hävdar att ingen bryr sig. Tydligen handlar låten mer om att inte bry sig än om Oxford commas, enligt låtskrivaren enligt engelska Wikipedia. Men då var det väl jäkligt korkat att sjunga om att man inte ska bry sig om Oxford commas! Det är ju precis sådant man ska bry sig om ju, om man är schön.

Jaja, budskapet med låten är inget vidare, men låten kan ju vara bra ändå. Vilket den är. Och visst bidrar meningen "Who gives a fuck about an Oxford comma" till att den är bra, men inte för att det stämmer men för att det låter bra. Typ. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om låten, den har skön musik och skön sång. Musiken är säkert inspirerad från något speciellt, det låter väldigt mycket som det, men jag har ingen aning om vad, så...

Länk?

Grattis Vampire Weekend, ni har gjort Veckans Låt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0