Veckans Låt: Beautiful

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig men har tyvärr ingen invite. Det har däremot Tonkow, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här. Vill du enbart lyssna på de låtar som var Veckans Låt 2009 finns den listan här.

Jaja, förra veckan var lite offtrack med en låt som egentligen inte var jättebra, men som jag tog på grund av texten. Hade jag varit smart hade jag tagit den idag, nu när det är Min bögs (Tonk/Tonkow/Tonken/Tony/Min hånglande vän) namnsdag och allt. Men man kan ju inte alltid vara smart... Den här veckan är vi tillbaka ontrack med...

Marshall Mathers.
Slim Shady.
Eminem.

Japp, han är känd under tre namn och jag är lite avundsjuk. Jag har bara Simon och Spetsen. Därför utlyser jag härmed en tävling för att hitta på ett tredje namn åt mig. Det vore najst!

Hursomhelst, en lista som jag har gjort som inte innehåller Eminem vore en konstig lista, med tanke på att Eminem var i princip det enda jag lyssnade på typ halva mellanstadiet och hela högstadiet. Det är typ... Många år. Jag köpte alla hans skivor (till och med en Singles-box) och skrev ett MVG-arbete (finns det skolarbeten av någon annan sort?) om honom. Självklart hade jag biljetter till hans konsert i Göteborg. Sedan ställde han in den och tog uppehåll några år och jag började lyssna på annan musik. Där hade vår kärlekshistoria tagit slut, om det inte vore för Spotify.

Eminem släppte nämligen en ny skiva iår, kallad Relapse. Jag hade ju som sagt var gått vidare och hade inga planer att gå och köpa den eller ens bry mig om dess existens. Men så såg jag i Spotify att hans skiva fanns där och eftersom det var helt gratis för mig att lyssna på den tänkte jag att jag lika gärna kunde göra det. För old time's sake (pun not intended) liksom.

Skivan höll hyfsat hög kvalitet och jag lyssnade som fan. Det faktum att jag gått vidare från Eminem är visserligen fortfarande sant, men jag ser återigen fram emot hans framtida skivsläpp. På julafton fick jag Eminems färska skiva Relapse: Refill (Relapse+9 låtar) så nu har jag börjat lyssna på honom på allvar igen (allt som ligger på min iPhone och som jag lyssnar på är på allvar). Den här låten är visserligen inte från Refill-delen av Relapse: Refill, men jag valde ändå att lägga till den låt som sägs vara från Relapse: Refill bara som en symbolisk handling. Om du inte förstod det där så spelar det ingen roll, jag svamlade typ bara.

Både Relapse och Refill har en hel del höjdpunkter och olika låtar passar olika bra vid olika tillfällen och så, men det finns en låt som är ganska så överlägsen, nämligen Beautiful (såklart...).

Beautiful är en av Eminems mer "genomtänkta" låtar som behandlar ett seriöst ämne, till skillnad mot exempelvis The Real Slim Shady. Kollar man på Eminems "Top Hits" i Spotify ligger Beautiful högst upp, följd av mindre seriösa We Made You, följd av megaseriösa (och sjukt bra) Mockingbird, följd av oseriösa Crack a Bottle och sedan en annan version av We Made You. Det här sdtycket var menat att visa på att Eminems mer seriösa låtar är de mest populära, men det failade ju ganska rejält. Det är dem som jag gillar bäst i alla fall.

Beautiful handlar om ensamvärlden. Den ibland nödvändiga ensamvärlden som fungerar som någon slags terapi.

Everyone has a private world
Where they can be alone


Beautiful handlar om depression.

I'm just so fuckin' depressed
I just can seem to get out this slump

Beautiful handlar om förändringar.

I may be done with rap
I need a new outlet
I know some shits so hard to swallow

Beautiful handlar om att förstå sig på andra.

But you have to walk a thousand miles
In my shoes, just to see
What it's like, to be me

Beautiful handlar om självförtroende.

But don't let 'em say you ain't beautiful
They can all get fucked. Just stay true to you


Beautiful handlar om att vilja bli lämnad ifred.

So I try to avoid any eye contact
Cause if I do that then it opens a door to conversation
Like I want that...

Beautiful handlar om patetiska försök att vara vänlig.

Laugh at every single joke I crack
And half of them ain't even funny like that
Ahh Marshall, you're so funny man, you should be a comedian, god damn


Beautiful handlar om viljan att vara populär.

I dreamed of being that cool kid
Even if it meant acting stupid

Beautiful handlar om att det inte går att förstå sig på andra.

But I already told you my whole life story
Not just based on my description
Cause where you see it from where you're sitting
Is probably 110% different

Beautiful handlar om rätt många grejer, inte konstigt att låten klockar in på ganska långa 6:33. Men som med alla bra låtar som är långa har jag inte ens tänkt på att den är så lång. Det finns höjdpunkter överallt i låten, de citat som är listade ovan är i princip alla mina höjdpunkter, men lyssna själv och skaffa dig en egen uppfattnign genom att klicka på denna länk.


Grattis Marshall Mathers, du har gjort Veckans Låt!
Grattis Slim Shady, du har gjort Veckans Låt!
Grattis Eminem, du är känd under tre namn!

Kommentarer
Postat av: Tonkow

Mer om tävlingen plox ;D

2010-01-18 @ 18:22:14
URL: http://www.tonkow.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0