Veckans Låt: Munchkin Land Sequence

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig men har tyvärr ingen invite. Det har däremot Tonkow, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här. Vill du enbart lyssna på de låtar som var Veckans Låt 2009 finns den listan här.

Den här veckan hade jag i princip tre valmöjligheter när jag skulle välja Veckans Låt.

En valmöjlighet var att ta en klassisk låt (något med ABBA). Den möjligheten dök upp idag, när jag satt och gjorde slavgöra (jag klagar inte, jag får betalt) tillsammans med min kära syster. Hon satte i några skivor, bland annat ABBA och det fick mig att åter inse att de nog är Sveriges genom tiderna bästa band. Men den möjligheten sket jag i.

En annan valmöjlighet var att ta något hårt (förmodligen typ System Of A Down). De gånger då jag inte lyssnat på podcasts den här veckan har jag nämligen lyssnat på en av de playlists som min fina iPhone har skapat med dess så kallade "Genius". Genius har skapat "Alternative Pop/Rock Mix", "Hip-hop/Rap Mix", "Punk Mix" samt "Alt Metal Mix" med hjälp av min musik och det är den sistnämnda jag lyssnat mest på veckan som varit. Den består i princip av System Of A Down och Guitar Hero 2-musik, men lite till också. Men den möjligheten sket jag också i.

Min tredje möjlighet, som jag också valde, var att ta något mjukt. Något gulligt, något mysigt. För ganska exakt en vecka sedan såg jag nämligen filmen The Wizard of Oz. En enormt värd film, som innehåller en jäkla massa trevlig musik. Jag valde att ta någon låt från den filmen, dels för att göra reklam för filmen och dels för att jag faktiskt lyssnat rätt mycket på den musiken veckan som varit. Frågan var bara vilken låt jag skulle välja. Fast den frågan var inte så svår att besvara. Jag hittade nämligen en skiva som hade bra versioner av WizOz-låtarna (förkortn-win!). De flesta av låtarna var rätt korta och så fanns det en som innehöll åtta av de andra låtarna från skivan. Självklart väljer jag den låten, kallad Munchkin Land Sequence.

Låten kommer, kanske inte helt oväntat, från sekvensen i Munchkin Land, som också råkar vara den bästa sekvensen i hela filmen. Hela låten handlar om när huvudpersonen kommer till Oz genom att hennes hus landar på "the wicked witch of the east". Hon dör givetvis och detta tycker de så kallade munchkins är jättekul, så det måste ju firas! Vissa delar av låten, typ när de bekräftar att häxan inte bara är "merely dead" men faktiskt "most sincerely dead" är så sjukt morbida att de inte borde passa in i en film som riktar sig till barn, vilket gör det hela så sjukt mycket bättre. Som kuriosa kan nämnas att japp, wicked witch of the west finns också och japp, det är mycket roligare att säga. 

Låten som "The Lollipop Guild" sjunger är också med i denna låt och jag vill bara säga att Lollipop Guild måste vara det coolaste namnet på en guild. Någonsin. Tjejernas motsvarighet, Lullaby League, som faktiskt använder sig bättre av alliteration, är inte i närheten av lika coolt.

Om ni inte får nog av WizOz från den här låten kan jag rekommendera hela skivan, men främst We're off to see the wizard, Ding Dong the Witch is Dead, If I Only Had a Heart" (dedikerad till dig, Tonk) samt "If I Only Had a Brain" (dedikerad till dig EgiBear (Min flygande vän)). Innan ni frågar så japp, jag är lejonet, som inte hade något mod... Follow the Yellow Brick Road är också hyfsat nice...

Artisten vet jag faktiskt inte ett skit om. Jag tror inte det är originalmusik från filmen och på Spotify står The Hit Nation som artist, men... Länk?

Grattis filmen The Wizard of Oz, du har gjort Veckans Låt! Typ...
(Längst till vänster har vi EgiBear utan hjärna, näst längst till vänster har vi Tonk utan hjärta och längst till höger har vi Spetsen utan mod. Men vem fan är bruden?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0