Veckans Låt: Run This Town

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig, men har tyvärr inga invites för tillfället. Det har däremot Tonkow, så fråga honom snällt. Just nu pågår även en tävling Närmast kärnan. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här.

Jag är ganska osäker på min musiksmak. Jag har inte direkt någon genre som jag lyssnar på och definitivt inget band eller så. Jag gillar artister från både höger och vänster, uppifrån och nerifrån, penna och pensel, dörr och bil. En sak som är hyfsat konkret är att jag ogillar mainstreammusik. Och de få mainstreamartister som jag faktiskt gillar skäms jag över att jag gillar.

Rihanna är en sådan artist, som är för mainstream för att jag ska gilla henne, men jag gör det ändå. Hon har en härlig röst och en härlig attityd. Och dessutom råkar hon vara snygg också, vilket ju inte kan räknas som negativt. Unfaithful (svag, vacker), Don't Stop the Music (uppiggande, party), Shut Up and Drive (tuff) och i viss mån även Umbrella (lite väl mainstream) är alla anledningar till att jag började gilla henne.

Hennes senaste låt lider av samma problem som Umbrella gjorde, det är någon hiphop-bög som ska komma och sabba hela låten. Egentligen räknas det väl som Jay-Z:s låt, men Rihanna snor hela låten och utan henne skulle den suga.

Rihanna tar hand om refrängen, som givetvis är låtens bästa parti. Jay-Z kör första och andra versen, varken bra eller dåligt, lyssningsbart helt enkelt. Typ som den mesta mainstreammusiken. Sedan tredje och sista versen kommer allas vår Kanye West som visar att hiphop handlar om homosexuella och tjejer med fina rövar. Det är så fånigt att det blir roligt. Förutom hans meme-status och sexistiska texter får han även pluspoäng för låtens WTF-moment "Have you ever had shoes without shoestrings?". WTF!?

Jay-Z:s låt sägs det, men utan Rihanna hade den som sagt var inte varit någonting. Lyssna bara på henne, hon bryter reglerna och bryr sig inte! Då är man cool... Kollar man på musikvideon lyckas hon hålla sig coolast trots att hon har sjukt fula solglasögon. I slutet så står hon dessutom framför de båda hiphop-bögarna (bilden nedan), som för att verkligen visa att it's all about her. Dessutom får Kanye West fler pluspoäng än Jay-Z, så...

He-e-e-e-ey, här har du din länk till låten.


Grattis Rihanna (och killarna runt dig), ni har gjort Veckans Låt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0