Veckans Låt: crushcrushcrush

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig, men har tyvärr inga invites för tillfället. Det har däremot Tonkow, så fråga honom snällt. Just nu pågår även en tävling Närmast kärnan. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här.

Det här med Veckans Låt var inte helt lätt. Det finns så många låtar på Spotify att välja mellan (några miljoner eller så...). Däremot lyssnar jag ganska enformigt. Jag hittar en eller ett fåtal artister som jag gillar, skapar en playlist med varenda låt de gjort, spammar sönder den tills jag tröttnar. Dumpar låtarna i en playlist med låtar jag gillat förr i tiden, typ som en elefantkyrkogård. Veckans Låt den här veckan kommer från en "alla-låtar-av-en-artist-playlist" som jag skapade för ett tag sedan. Artisten (eller gruppen kanske...) är Paramore och låten är crushcrushcrush (för er som inte kan läsa rubriker).

Jag började lyssna på Paramore för ett tag sedan av samma anledning som jag brukar börja lyssna på en artist. Någon av mina kompisar gillar artisten och jag har hört någon låt som är bra eller har av någon annan anledning en positiv inställning till artisten. Den kanske främsta anledningen till att jag var positivt inställd till Paramore var sångerskan, som har sjukt coolt rött hår. Cool tjej-->respekt från mig. Enligt engelska Wikipedia är Paramore ett Emo/Pop Punk/AltRock-band. Enligt mig är de ett rockband, för jag pallar inte med alla konstiga genres som inte går att skilja från varandra. Och eftersom rock är coolt fick sångerskan precis typ 3 cool-poäng till. Eller tre vet jag inte, eftersom jag inte vet vad jag kör med för skala, menmen... Resten av bandet fick också lite coolhetspoäng och så fick de coolhetspoäng för att de faktiskt är ett band. Coolt helt enkelt.

Men det här ska ju handla om låten och inte om gruppen. Visserligen valde jag låten delvis på grund av artisten (tänkte köra en Paramore-låt redan förra veckan, men så kom Miss Li och snodde platsen) men ändå. Låten. Titeln suger, tre ord som sitter ihop och inga stora bokstäver får en elitist som mig att må illa. Men den kommer i alla fall från deras gamla skiva Riot! (2007) som förutom att den har ett mycket bättre namn än nya brand new eyes (Var är min stora bokstav?) även är deras bästa skiva enligt mig. Inte för att jag har någon skiva, Spotify all the way jue! Men det här skulle ju handla om låten, inte om skivan. Så. Låten.

Förut har jag skrivit vad låtarna handlar om och så, men det har jag inte en jäkla aning om, så... Kärlek är ju ganska safe gissning när det gäller alla låtar och delar av låten kan väl tolkas som riktad till någon slags person av det kön man råkar tända på. Men egentligen har jag ingen aning. Så, ehh... Främsta anledningen till att jag valde låten var

They taped over your mouth
Scribbled out the truth with their lies
You little spies


Som låter coolt. Typ. Låten är inte så jättespeciell egentligen, det är helt enkelt en rocklåt (eller emo eller pop punk, eller altrock eller vad du nu vill kalla det) som ligger någon nivå över resten av all rock som görs idag. Och att det är en tjej som sjunger har upp låten ytterligare något snäpp. För er som inte har märkt det har faktiskt alla artister som varit veckans låt varit kvinnor. Eller ja, i detta fall var det ett band med en kvinna och resten män, men eftersom kvinnan är den coolaste tar hon över hela bandet. Jag har inget emot manliga artister, men kvinnorna är helt enkelt bättre antar jag. Fast bli inte kaxiga nu, vi män är bättre på alla andra områden. ;) Vill ni ha manliga artister verkar Tonkow vara en riktig mansgris hittills. Även om han ännu inte lagt upp någon Veckans Låt för den här veckan än. Ger du upp redan?

För att lyssna på denna kvinnliga sångerska i en obestämbar genre, så klickar ni bara här. Eller här, om ni tycker det känns bättre. Låten finns dessutom att ladda ner som DLC till Rock Band, om man skulle vilja spela och sjunga den själv.


Grattis Hayley Williams (och de där i bakgrunden också), du (ni...) har gjort Veckans Låt!
(Bilden tagen från gaygamer.net :P)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0