Överslagshandling

Usch. Fy. Fan.

Vem sa att trean skulle vara lugn? Jag vill slå den personen. Det är helt sjukt många inlämningsuppgifter som ska göras, prov som ska pluggas till och så är det ju en projektarbetesgrupp man ska samarbeta med också. Ofta är det svårt att veta om man ska göra engelska eller svenska, eller samhällskunskap, eller varför inte fysik, eller matematik (D eller Diskret). Det här löser jag och många andra i min klass med ett biologiskt fenomen som kallas överslagshandling.

Överslagshandling går ut på att när ett djur är osäkert på om det ska göra en sak eller en annan gör det ett tredje. Ofta är det om man ska fly eller strida som valen står mellan och då kanske man till slut väljer att ta bort löss. Det tredje alternativet som inte finns, som till slut blir det man väljer, brukar ofta vara ett grundläggande beteende som det alltid finns viss motivation att utföra, till exempel personlig hygien. Fullständigt ointressant och jag är missnöjd med att jag måste läsa Biologi B också, så nu återgår vi till mig igen.

Titta på TV, spela något spel, vad som helst bara det inte har med skolan att göra och är avslappnande. Det är bra att slappna av, stress har ingen mått bra av. Men. Ibland går det inte. Har man tre arbeten som ska in imorgon funkar det inte att tänka att man måste slappna av. Då måste man göra färdigt dem. Vilket suger, för människan är egentligen djur och överslagshandlingar ligger i vår natur. Jag inbillar mig till exempel just nu att det här inlägget inte är en överslagshandling, men egentligen kanske det är det. Jag är visserligen rätt färdig med mina tal som jag ska hålla imorgon (mina betyder pluralis, ja) men jag borde skriva en inlämningsbar disposition på det ena och så borde jag skriva i loggboken för PA. Istället sitter jag och skriver det här. Vilket ju känns lagom smart. Men jag har faktiskt jobbat med skolarbete i princip i tolv timmar idag. Vilket är rätt mycket. Synd bara att det inte räcker.

Det värsta är de överslagshandlingar man känner sig duktig av. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att göra lite uppgifter i programmering som det egentligen är tänkt att vi ska göra på lektionerna istället för att skriva tal i svenska. Detta eftersom programmering är kul och man känner sig mindre dåltig om man åtminstone gör något som har med skolan att göra. Funderade till och med ett tag på att skriva på en essä i Svenska B, som ska in om jättelång tid, istället för att arbeta på talet i Svenska C, som ska hållas imorgon. Men jag lyckades arbeta rätt bra med det jag skulle arbeta med till slut. Tills nu då, när jag skriver det här. Nej, nu ska jag ta och skriva lite loggbok. Eller så kör jag någon överslagshandling.

(For teh g00gles: Tonkow, Tonkow, Tonkow.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0