Mysigt...

I min gamla blogg skrev jag om varför jag använde ett uttryck, den gången var det "Ha det bättre". Visserligen gillade jag bara det uttrycket en kort period och inlägget i sig var rätt fånigt. Men samtidigt var inlägget mysigt, så därför kör jag på ett sådant i den här nya, mycket bättre bloggen (kom igen, den har ju headers skapade av Min flygande vän OCH Min hånglande vän). Den här gången handlar det egentligen inte om ett uttryckt, det handlar bara om ett ord: Mysigt.

Som vanligt när jag ska förklara ett ord är första stället jag går till Svenska Akademiens Ordbok (japp, inte ordlista). Och som vanligt när jag går till Svenska Akademiens Ordbok förstår jag ingenting av det som står. Men mysigt är ju typ kärleksfullt och lugnt, på något sätt. Skönt också för den delen. Och mjukt. Men en sak som mysigt inte är, det är manligt. Och det passar ju mig, för jag är ju inte särskilt manlig. I och för sig är väl mysigt lite väl mesigt för min image, men kan man försämra något så ska man göra det!

Men vad är det som är mysigt då? Ja, till exempel har jag upptäckt att mitt hemområde (japp, nu är det ett ord), grupprummen på skolan, ofantligt långa håltimmar (2-3 timmar någon?) och matematik är mysigt. Vi dröjer oss kvar lite grann vid den där sista. Nej, matematik är inte alltid mysigt, men det kan vara det. Matematik D är inte särskilt mysig. Diskret Matematik däremot är det. Och någonstans på en ouppnåelig platå är den mysigaste av de mysiga sorternas matematik: Strövtåg i matematikens värld. Det är en universitetskurs, men eftersom vi är så hardcore får vi möjlighet att läsa den redan på gymnasiet. Jag valde den däremot inte, eftersom jag inte ville erkänna att jag är den mega-geek jag egentligen är. Men nu i början av trean har jag börjat fundera och kommit på att eftersom namnet är så sjukt übermysigt borde ju även kursen vara rätt bra. Därför tänkte jag lägga till den som utökat, men av diverse anledningar blev det aldrig av och nu har de haft en lektion så nu inbillar jag mig att det är för sent. Inte för att de gjorde något på den, menmen... Nu är Strövtåg en slags symbol för allt jag vill ha men inte kan få. Eller nåt. Antar att gräset alltid är grönare på andra sidan. Om ni tänkte prata om det här med mig ska ni övertyga mig om att jag gör rätt som inte läser den kursen. Några argument ni kan använda er av:

  • Drygt och onödigt att läsa fler poäng än du behöver
  • Sluta tidigt på onsdagar=nice
  • Kom igen, strövtåg, är du bög eller?
  • Universitetskurs i matte, är du nörd eller?
  • Asså egentligen suger den

Men det kommer inte hindra den från att åtminstone i mitt huvud vara världens mysigaste kurs. Men jag får väl njuta av de andra mysiga sakerna i mitt liv. Nu ska jag surfa runt på Youtube. Mysigt.


Kommentarer
Postat av: Tonkow

En fras du ska skriva om är "kopplar"! :O

2009-10-06 @ 01:12:05
URL: http://www.tonkow.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0