Veckans Låt: Borderline

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig och har faktiskt vunnit två invites från Min flygande vän. Jag skriver ett inlägg om hur du ska gå tillväga för att få dem när jag fått själva invitesen. Annars har Tonkow invites, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här.

Japp, här kommer Veckans Låt, en dag för sent. Men säg inte att jag inte förvarnade er, till skillnad mot vissa andra. Dessutom tvingade jag ju vänta på att vissa andra skulle skriva för att jag skulle veta om jag fick ha en manlig artist eller ej. Vilket jag inte fick, men det skiter jag förmodligen i i framtiden, eftersom vissa andra är mansgrisar. No offense.

Hursomhelst, eftersom jag sa det så blir det återigen en kvinna den här veckan. Nämligen Madonna med låten Borderline från 1983. Den viktigaste delen av förra meningen var årtalet. 1983. Det är alltså en rätt gammal låt och den gjordes till och med innan jag var född. Men som alla säger, det var bättre förr, är grönare på andra sidan gräset och Oscar Wilde var bög.

En annan viktig faktor är att låten kommer från Madonnas första skiva, som hette Madonna. Jag har ingen vidare koll på Madonna egentligen, men jag vet att hon har många bra låtar från förr, men idag mest kommer ut med skit. Vem vet, kanske hennes karriär bara har gått nerför kvalitetsmässigt sedan första skivan? Karriären kanske har gått lite upp och ner, men faktum är att hennes första album innehöll minst en riktig höjdpunkt och hennes senaste album mest består av skit. Den här låten får alltså representera den gamla Madonna, den Madonna som jag gillar (även om hon inte är något jag lyssnar jättemycket på).

Ytterligare en anledning till låtvalet är att den liknar min absoluta favoritlåt sedan en lång tid tillbaka. Den låten är faktiskt också från 1983 och också av en kvinnlig artist. Däremot kommer de inte från samma land. 15 poäng till den som först kommenterar detta inlägg med rätt låtnamn och artis. Varför valde jag då inte min favoritlåt? Jo, den kan man inte bara slänga in såhär vilken vecka som helst. Den är så epic att den kräver en speciell vecka. Det kanske kommer leda till att den aldrig får bli Veckans Låt. Menmen...

Jag har givetvis hört låten förut, men till Veckans Låt upptäckte jag den via HawtyMcBloggys blogg, som publicerar WITFITS's The Katonian Press. Många steg för en låt, men Katonian Press är i alla fall fejknyheter inom spelvärlden. Den här veckan skrev de om en reklam för Borderlands där Madonna sjunger en omgjord variant av Borderline. Det fanns även lyrics med i artikeln och då ville jag förstås lyssna på melodin för att kunna tänka mig hur det skulle låta. Och så var det med det. Här är artikeln.

Om man nu ska skriva vad låten handlar om så är det om en kille (eller tjej, jag har inga fördomar) som Madonna är kär i och det stör henne. Som fan. Men egentligen spelar inte texten så stor roll, det är hur låten framförs som är grejen. Extra cred för att låten är 5:21 lång, men man tröttnar ändå inte. Det är inget man kan säga om dagens låtar, där många inte ens lyckas hålla intresset uppe i de 3 minuter låten brukar vara.

Har du fem minuter och tjugoen sekunder över kan du klicka på denna länk: teoth

Grattis Madonna (1983-versionen), du har gjort Veckans Låt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0