Veckans Låt: Overrated (Everything is)

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig och har en invite som går till den person som frågar. Annars har Tonkow invites, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här.

Den här veckan går Veckans Låt till Less Than Jake med Overrated (Everything is). Den här låten upptäckte jag faktiskt inte på samma sätt som jag brukar upptäcka musik. Jag har fått en ny idé som går ut på att utnyttja Spotifys radiofunktion för att hitta ny musik. Bara man ser till att hitta rätt blandning av genres funkar det faktiskt ganska bra. Just nu har jag inställt på Alternative/Hard Rock/Heavy Metal/Punk/Rock samt 00s och i princip all musik är i alla fall hyfsat bra. De som sticker ut hamnar i en spellista som heter "Bra?" och där lyssnar jag genom de igen. Är de faktiskt bra testar jag att lyssna på övriga låtar av samma artist för att eventuellt hitta en ny artist. Less Than Jake är första resultatet av denna strategi. Visserligen känns Less Than Jake som en artist som man lyssnar ett tag på för att sedan tröttna ganska snabbt. Men än så länge är de lyssningsvärda och har faktiskt en hel del höjdpunkter.

Enligt (engelska) Wikipedia är Less Than Jake ett ska-punkband. Enligt Spotify är de Punk Revival, Alternative/Indie Rock, Alternative Pop/Rock, Pop/Rock, Punk-Pop, Ska-Punk, Ska Revival, Third Wave Ska Revival samt Post-Grunge. Hmmm...

Den här låten valde jag för att den handlar om mig. Alla som känner mig vet att jag alltid påstår att saker är överskattade. Och faktum är att på senare tid har fler och fler saker börjat kännas överskattade. Det finns liksom inte riktigt någonting längre som verkligen är så najst som man vill att det ska vara.

Låten är en stor citatspottsmaskin för mig, allting känns så sjukt rätt. Anledningen till att jag började gilla låten är dock ett citat som inte ens finns i låten.

Life itself is overrated

Trodde jag de sjöng, men tydligen är det "But I think sex is overrated". De låter mer lika än man tror... Eller så är det bara jag som är sämst. Näst bästa citatet finns i alla fall på riktigt i låten.

How can I be satisfied when everything is overrated?

Nej, det är sannerligen svårt att bli tillfredsställd i dagens samhälle.

Lyssna på låten genom att klicka här, och försök sedan säga att det inte är sann.

Grattis Less Than Jake, ni har gjort Veckans Låt!
Synd bara att ni ser så mesiga ut.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0