Veckans Låt: My

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig och har en invite som går till den person som frågar. Annars har Tonkow invites, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här.

Yes, jag tog inte det uppenbara (?) valet My December! Jag tog det mer alternativa spåret med My<Dsmbr, som visserligen är en variant av samma låt.

Den här gången hade jag bestämt Veckans Låt ett bra tag i förväg. Det här är ju nämligen, som jag skrev i ett tidigare inlägg, min december. Nu när någon har gjort en låt som till och med heter det och som dessutom är gjord av ett band som jag faktiskt lyssnar (alldeles för mycket) på kändes det självklart att välja den nu när det är december.

Det är Linkin Park som gjort låten och Linkin Park råkar vara ett av typ tre-fyra band som är med i min "A-list" på min iPhone. Eftersom den spellistan är i princip det enda jag lyssnar på innebär det att det blir en hel del Linkin Park. Nu är inte det här deras bästa låt, men den fick väljas ut eftersom den passade så extremt bra textmässigt.

My December var ursprungligen ett en låt som var med i vissa varianter av Hybrid Theory (2000). Därför har jag inte haft tillgång till den låten innan Spotify och har den inte heller på min iPhone. Istället har jag lyssnat på My<Dsmbr, som är från skivan Reanimation (2002). Reanimation innehåller omgjorda varianter av Linkin Park-låtar och alla har irriterande nog minst lika skumma titlar som denna låt. Det verkar för övrigt vara coolt nuförtiden att släppa nya varianter av sina låtar. Många singlar består av en låt och remixes av denna låt. Rihanna har till exempel släppt en skiva med 10 varianter av Don't Stop the Music. Hon har även gjort tre (!) varianter av hennes kanske mest framgångsrika skiva Good Girl Gone Bad där en enbart innehåller remixes (precis som Reanimation fast alla låtar hämtade från samma skiva). Smidigt sätt att släppa musik i och med att man själv bara behöver vara delaktig i att göra originalversionen och sen låta folk leka med den.

Jaja, finns inte så mycket i övrigt att säga om den här låten, läste ni inlägget "My december" tidigare i veckan förstår ni varför jag valde den. Så länk...


Grattis Linkin Park, ni har gjort Veckans Låt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0