Veckans Låt: It Must Have Been Love

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig men har tyvärr ingen invite. Det har däremot Tonkow, så fråga honom snällt. Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här.

Den här veckan var ju julveckan, så att inte ha en jullåt den här veckan kan ju tyckas vore konstigt. Fast å andra sidan vill jag att den playlist som skapas ska vara lyssningsbar året runt och jullåtar hör ju liksom julen till. Till slut hittade jag ett sätt att gå runt det hela, genom att ta en jullåt som inte är en jullåt, som är sjukt mycket jullåt. Förvirrad? Inte länge till (?).

Veckans låt är nämligen Christmas for the Broken Hearted med Roxette.

Nämen vänta, rubriken sa ju It Must Have Been Love!

Just det, det är här förvirringarna börjar. Roxette blev tillsagda att göra en jullåt och skred genast till verket och gjorde en låt som hette Christmas for the Broken Hearted. Den lyckades ta sig in på topp tio i Sverige, men misslyckades ganska grovt utomlands. Tre år senare (1990) var låten med i Pretty Woman, men då hette låten It Must Have Been Love och "It's a hard Christmas Day" hade bytts ut mot "It's a hard winters day". Vips var det inte en jullåt längre och i och med att filmen blev en sådan succé (sjukt överskattad film, men det är en annan sak) blev även låten en succé. Och det var först då som låten faktiskt släpptes på en skiva, nämligen den omgjorda varianten av Pearls of Passion (Roxettes första skiva). Det är alltså ganska naturligt att den låt som inte är en jullåt är den som är mest känd, MEN...

För mig är den här låten ändå en jullåt. Det kommer sig av ett julband (japp, kasettband) min fader gjorde för en massa år sedan. Bandet har en svensk sida och en engelsk och har spelats varje jul hemma hos mig så länge jag kan minnas. Julbandet innehåller enligt mig nästan alla jullåtar som är värda namnet och även låtar som många andra kanske aldrig hört (svenska sidan innehåller några låtar om röda elgitarrer). På senare år har vi överfört banden till CD-skiva och lagt till de bra jullåtar som saknades, så nu skulle jag nog säga att det är den perfekta julsamlingen. 

På den engelska sidan är It Must Have Been Love (julversionen) med som sista låt. Eftersom banden hade ett ganska begränsat utrymme fick den inte riktigt plats och det är just därför den är sist. Mina föräldrar bestämde sig för att om de tvingades förkorta en låt var det den, för den var ju inte riktigt en jullåt. Längre. Låten tar alltså slut rätt så abrupt mitt i och så är det även i den uppgraderade cd-versionen. Därför vill jag be er alla att stänga av ljudet vid 3:29, för maximal julkänsla.

Klicka här, och glöm nu för guds skull inte att stänga av vid 3:29!


Grattis Roxette, ni har gjort Veckans Låt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0