Veckans Låt: You Oughta Know

Veckans låt är en bloggserie där jag skriver om en låt som jag råkar gilla just för tillfället. Den kommer varje vecka, på söndag. Alla låtar kommer länkas till via Spotify, som är typ världens bästa musiktjänst. Har du inte Spotify skulle jag gärna ge det till dig men har tyvärr ingen invite. Det har däremot Tonkow, så fråga honom snällt (den där länken funkar nog inte, men fråga honom snällt ändå). Vägrar du Spotify får du väl söka själv på typ Youtube eller nåt om du vill höra låten. Alla låtar som har varit veckans låt finns i en spellista, här. Vill du enbart lyssna på de låtar som var Veckans Låt 2009 finns den listan här.

Jag tänkte skriva att Tonkow är sämst, men sen kom jag på att det är onödigt att berätta det uppenbara, så...

Om förra Veckans Låt var svår att välja så var den här Veckans Låt jättelätt att välja. Varför skriver jag omd en så sent då? frågar ni er (förmodligen inte). Jag har haft annat för mig, alldeles nyligen såg jag till exempel på Star Wars Episode IV: A New Hope, eller Star Wars som den egentligen bara heter... Bra film, men om du inte redan visste det bör du avrättas eller något. Hursomhelst...

Veckans Låt är You Oughta Know med Alanis Morissette. En trevlig liten låt som handlar om hur Alanis blev dissad av en kille och hur hon inte tycker att det var så bra gjort av killen.

Låten är en gammal (nåja, 1995) klassiker som håller än idag, vilket är mer än man förmodligen kommer kunna säga om alla låtar jag haft som Veckans Låt som gjorts på 2000-talet. Inte för att dissa de låtarna, de blev valda av en anledning, men jag tror inte riktigt de har samma livslängd som den här låten.

Så varför är You Oughta Know bra? Självklart är det för att den är så sjukt taskig och sådant gillar vi här på Spetsens blogg. Att det dessutom är en kvinna som är elak gör att vi gillar ännu mer. Inget går upp mot kvinnor med lite sinne för mord och sånt. Ja, jag sa mord. Den här låten är nästan så grov eller vad sägs om

"Does she know how you told me you'd hold me
Until you died, till you died
But you're still alive"

Eller det kanske bara är jag som tycker det låter lite hotfullt? Eller ja, mycket hotfullt.

Ska vi gå in lite djupare på låten (det ska vi inte, så sluta läs och hoppa till länken och lyssna) så kan man ju tycka lite synd om Alanis som uppenbarligen inte var särskilt sugen på att skiljas från den här killen. Man kan tolka det som något slags uttryck för frustration eller något. Eller så är hon bara sjukt bitter. Fast ärligt talat så är det nog mer synd om killen, man ska inte messa med fel tjejer liksom...

Jaha, ska vi säga att det är det för veckans inlägg? Oändligt många gånger bättre än Tonkows inlägg i alla fall... LÄNK!

Förresten, i och med den här låten så består nu min Veckans Låt-playlist av inte mindre än TVÅ låtar med tjejer som sjunger om oralsex. Det är mer än man kan säga om kuk-Tonkows playlist...

Grattis Alanis Morissette, du har gjort Veckans Låt!
Pro tip: Dumpa henne inte, men gå gärna på bio med henne...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0